Bij de zusters in Wonosobo - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu Bij de zusters in Wonosobo - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu

Bij de zusters in Wonosobo

Door: pauleningridvdv

Blijf op de hoogte en volg Paul en Ingrid

09 Juni 2011 | Indonesië, Batavia

Woensdag 8 juni 2011
Gisterenavond zijn we, na het lezen van mijn e-mail en het aanvullen van onze weblog, naar het hotel gegaan waar collega Margie en haar gezin vorig jaar zomer enkele mensen hebben leren kennen. Een ervan was Thomas en Paul en ik hebben ook kennis met hem gemaakt en hem namens Margie wat aangeboden. Uiteindelijk hebben we nog een hele tijd met hem zitten praten, en koffie/thee gedronken. We zijn weggegaan met de afspraak dat we de volgende ochtend in dit hotel zouden komen ontbijten.
En dat hebben we dus gedaan. Omstreeks 07.30 uur kwamen we bij het hotel. Thomas stond al op de uitkijk. Paul bestelde nasi goreng en ik toast en een gebakken ei. We hebben heerlijk ontbeten en ondertussen met Thomas gepraat. Wij zouden vandaag met de trein naar Yogyakarta gaan, maar ik zag een van de plaatsen waar de zusters (kennissen van de congregatie van de zusters uit de Choorstraat ’s-Hertogenbosch) boerenprojecten hebben, langs de route naar Yogya liggen. Thomas heeft toen gebeld of het uitkwam dat wij vandaag daar naar toe zouden komen, en dat was voor hen prima.
Omdat de trein waar we nu in zitten niet op de plaats stopt die wij hadden doorgegeven, heb ik vanaf het station in Kroya met de telefoon van onze chauffeur, naar de zusters gebeld om plaats van aankomst en tijd ervan door te geven. Ik ben benieuwd hoe dit avontuur eruit gaat zien. Wij gaan in ieder geval twee van hun projecten bekijken en zullen ook kennismaken met de boeren op de rijstvelden. Ook blijven we bij hen overnachten.
Dit is tot nu toe echt een geweldige vakantie!

Donderdag 9 juni 2011
Gisteren arriveerden we net voor 15.00 uur op het station in Kutoaryo. Toen we uitstapten kwam zuster Vincentia er meteen aanlopen. Ze moest om mij lachen; ze had namelijk nog nooit een blank iemand gezien. We gingen naar de auto met chauffeur en reden van het station naar de boerderij in Purworejo. Daar troffen we de zusters Alphonsa (die goed Nederlands spreekt) en Rosa, en hebben daar thee gedronken en lekkere hapjes erbij gegeten (gebakken bananenschijfjes, lychees en cake) en vertrokken daarna met zuster Alphonsa naar een boerderij in de omgeving, en daarna naar de tabaksplantage. Dat was een heel uitgestrekt gebied met een erg droge grond. Ik zag dat de jonge plantjes niet lang daarvoor water hadden gehad en toen kregen we uitleg hoe dat gebeurde. Hiervan hebben we foto’s gemaakt. Daarna gingen we terug naar de boerderij en daar hebben we thee gedronken en een hapje van cassave gegeten.
Van de boerderij uit gingen we met de ‘leider’ van de groep boeren daar in de omgeving, naar een restaurant in de buurt. Daar hebben we nasi op en sate van geitenvlees. Toen hebben we zuster Alphonsa thuisgebracht en zijn we doorgereden naar Wonosobo. Dat was nog een rit van twee uur.
Bij de community aangekomen, werd ons gewezen waar we konden slapen. We hebben was spullen uitgepakt, onze tanden gepoetst en ik geloof niet dat ik nog twee minuten wakker heb gelegen. Volgens mij lagen we om 21.30 uur op bed.

Vanochtend om 06.30 uur was het verzamelen voor het ontbijt. Paul en ik waren om 05.30 uur wakker, tijd genoeg dus om ons op te frissen. We hebben kennisgemaakt met enkele andere zusters en toen samen ontbeten. Eerst mie-soep, toen Paul nasi en ik nog wat brood. Na het eten zijn we even terug gegaan naar ons verblijf. Even later was Paul omringd door de dove meisjes uit een klas, en werd ik geinterviewd door twee ervan. Toen zuster Vincentia ons kwam halen mochten we bij haar ons wasgoed aanleveren. Dit heb ik zojuist keurig opgevouwen teruggekregen.
Daarna gingen we met auto en chauffeur naar het Dieng plateau. Een gedeelte mochten we niet bezoeken, omdat dit te gevaarlijk was, maar we hebben toch wel veel kunnen zien. De natuur is hier prachtig. Ik had het idee dat het Dieng plateau een zwart en grijs geblakerde omgeving was, maar daar klopt niets van. We zijn in de restanten van een Hindoe-tempel geweest. Toen we daarna naar de geysers gingen, zagen we vooral veel natuurschoon en op een gedeelte van het land borrelende watertjes en vervolgens een grotere krater met kokend water.
Daarvandaan zijn we naar een bron gegaan. Deze was zo ontzettend groot, onvolstelbaar gewoon. Er waren daar in de omgeving ook nog drie grotten, maar deze waren afgesloten vanwege de onrust in het gebied. Toen zijn we nog naar een andere grote bron gegaan, ook in Wonosobo. Daar hebben we een tijdje gezeten en daarna zijn we met de chauffeur naar zijn huis gegaan. We liepen een klein steegje in en gingen toen naar zijn huis. Als je zijn huis betreedt kom je op een soort veranda uit die aan een kant open was. Mensen die bij ons op het terras zitten zeggen altijd dat wij zo’n prachtig uitzicht hebben, maar dit uitzicht was prachtig. Zij hadden uitzicht op bergen, bomen, verschillende niveaus op de bergen, een snelstromende rivier etc. Ik heb enkele foto’s gemaakt en hoop dat deze de sfeer wat kunnen weergeven. We hebben kennisgemaakt met de vrouw van de chauffeur en we kregen van haar thee en wat lekkere koekjes/crackers.
Daarna terug naar de community, waar we ons een half uur konden terugtrekken om wat te rusten of om ons wat op te frissen. Om 13.00 uur gaan we lunchen.
En dat hebben we net dus gedaan. Soep, noodles, rijst, gefrituurde paddestoelen, frietjes, en nog andere gerechten. Daarna heb ik meegeholpen met de afwas; ook leuk om mee te maken.
Ik schrobde de afwas af met een klein schuursponsje, in een afwasteil met koud water, zuster Vincentia, waste daarna af in een sopje, volgens mij ook van koud water, de derde persoon spoelde daarna af in een bak zonder schuim en in de vierde bak zat warm water, waarmee alles nog eens nagespoeld werd. Daarna werd het klaargezet om uit te lekken en tot slot werd de afwas afgedroogd. Al met al een heel proces dus.
Om 15.00 uur mogen Paul en ik meegaan met zuster Vincentia; zij gaat dan eten en kleding etc. naar mensen in de dessa.

Tot ziens.

  • 09 Juni 2011 - 09:12

    Margie:

    Lieve Paul en Ingrid,
    Wat geweldig en superlief van jullie dat jullie nog naar Thomas zijn gegaan. Terima kasih banjak. Hij was heel blij en ontroerd, mailde hij. Wij zijn met hem nog naar het kasteel, jullie buren, geweest toen hij bij ons was. Vond hij heel indrukwekkend.
    Nogmaals dank, éch lief!
    Wat een bijzondere belevenis bij de zusters, echt uniek. Geweldig dat jullie zo dicht bij de bevolking proberen te komen, is heel anders dan de geijkte reizen; je komt zo veel dichter bij hun leven en cultuur en dat geeft veel meerwaarde aan jullie reis. We genieten van jullie verhalen Ingrid. Tja en de uitzichten daar, zo mooi, dat kan je gewoon niet uitleggen. Geniet verder, we kijken met plezier uit naar jullie verhalen van Yogjakarta.
    Liefs, Margie en Leander.

  • 09 Juni 2011 - 09:23

    Anouk:

    Pap en mam zet hem op het is daar hartstikke gaaf lees ik wel.
    Ik ga zo lekker shoppen met onze Tom en vanavond weer werken.
    Het weekend heb ik het rijk alleen want zijn de jongens naar Hayraaa... oohh wat fijn :D

    Liefsxxx

  • 09 Juni 2011 - 09:47

    Kim:

    Jeetje pap en mam, ik wordt iedere keer weer helemaal blij als ik jullie verslagen lees. En ik ben het met Margie eens: wat goed dat jullie zo dicht bij de gewone bevolking proberen te komen. Ik herken de reactie van de zuster wel, die nog nooit een blanke heeft gezien. Vreemd om te ontdekken dat jij daar dan de attractie bent, i.p.v. andersom ;). Met mij gaat het nu helaas wat minder. Ben zo ontzettend moe, kan overdag nauwelijks wakker blijven. Moet 's nachts ook zo vaak naar de wc, vannacht zelfs om het kwartier, tot 00.30 uur. Ik heb dus een gigantisch slaaptekort. Maar ja, nog maar tot het einde van het jaar, en dan wordt het hopelijk beter. Blijf vooral verhaaltjes schrijven, dan wordt ik weer een beetje blij :D.

    x Kim

  • 09 Juni 2011 - 10:31

    Fabiola:

    Nou klinkt allemaal indrukwekkend. Grappig dat je daar aan het ontbijt al warm zit te eten. Eet je dan 3x warm? En wel leuk dat die zuster nog nooit een blank iemand heeft gezien. Jij bent dan wel de geschikte persoon met je blanke huid. Maar hun ontmoeten die zusters uit Den Bosch daar toch wel eens? Ben erg benieuwd naar al je foto's. Veel plezier verder en wacht wel weer op je nieuwe verslag.

  • 09 Juni 2011 - 10:34

    Marij:

    Hoi Ingrid en Paul,
    Het klinkt ontzettend saai voor jullie maar wat is het leuk om alles te lezen.
    Het werkt uitnodigend om eens zo'n mooie reis te maken.
    Geniet ervan.
    Marij

  • 09 Juni 2011 - 17:32

    Jannie:

    wat leuk om alles te lezen net een goed boek ,nog een hele fijne vakantie en ik kijk uit naar het volgende verslag groetjes uit krommenie.

  • 10 Juni 2011 - 11:11

    Renate:

    Ook ik lees jullie verslagen hoor, helemaal leuk! Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Volgens mij vliegen de dagen om daar.

    Nog heel veel plezier, geniet van deze vakantie van jullie leven.

    groetjes
    Renate
    (en Tino, Randy en Everest natuurlijk)

  • 10 Juni 2011 - 20:44

    Gerard:

    Hoi Paul en Ingrid,
    wat een enthousiast reisverslag! Ingrid, ik ben blij dat Paul zich een beetje gedraagt en lekker meegeniet. Super dat jullie je ook niet bij de pakken zijn gaan neerzitten na die diefstal. Indonesië is veel te interessant om daar tijd aan te verliezen. Veel plezier met alle leuke contacten daar. Ook veel groeten aan de familie wanneer jullie daar aankomen. Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen. Groet Gerard

  • 12 Juni 2011 - 11:20

    Rob En Ine:

    beste Paul en Ingrid,

    Op eerste Pinksterdag weer even de tijd om jullie verslagen te lezen. Blijft interessant en leuk om jullie avonturen te volgen.
    groet, Rob en Ine

  • 03 Oktober 2013 - 09:27

    Claudia:

    Dag Paul en Ingrid,

    Via google kom ik toevallig op jullie reisverslag uit 2011. Wij (Claudia en Ron en onze twee jongens van 3 en 4) vertrekken op 23 oktober voor een vakantie naar Java en Bali. Jullie verblijf bij de zusters in Wonosobo lijkt ons een geweldige ervaring, met name voor onze kinderen.

    Denken jullie dat het mogelijk is dat wij met hen ik contact kunnen treden? Staan zij daarvoor open?

    Zouden jullie ons willen mailen hierover?

    Met vriendelijke groeten,

    Claudia

  • 07 Oktober 2013 - 18:05

    Ingrid Van Der Velden:

    Beste Claudia,

    Dan staat jullie een geweldige ervaring te wachten later deze maand! Hartstikke leuk zeg.
    Wat betreft jouw vraag over een mogelijk bezoek aan de zusters in Wonosobo. Ik wil deze vraag wel uitzetten, omdat ik niet zomaar het mailadres van iemand anders op deze site wil zetten.
    Wil jij een mailtje sturen aan mijn mailadres, zodat ik het antwoord rechtstreeks aan jouw mailadres kan sturen? Mijn mailadres is: ingridvdvelden@planet.nl.

    Groetjes,
    Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul en Ingrid

Hoi allemaal, Leuk dat je ons reisverslag wilt volgen. Op deze site zetten wij ons reisverslag van onze reis naar Java. Deze zal zijn van 28 mei tot eind juni. Hartelijke groetjes, Paul en Ingrid

Actief sinds 23 Maart 2011
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 34618

Voorgaande reizen:

22 Juni 2014 - 22 Juli 2014

Sulawesi en Java

30 April 2013 - 28 Mei 2013

Java en West-Australie

28 Mei 2011 - 26 Juni 2011

Onze wereldreis naar Java

Landen bezocht: