bezoek aan meubelfabriek - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu bezoek aan meubelfabriek - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu

bezoek aan meubelfabriek

Door: pauleningridvdv

Blijf op de hoogte en volg Paul en Ingrid

12 Juni 2011 | Indonesië, Batavia

Zondag 12 juni 2011
Vannacht gelukkig goed geslapen. De airco maakte best wel lawaai, maar ik stelde me gewoon voor dat het de wind was die flink waaide en toen ben ik eigenlijk best snel in slaap gevallen.
Vanochtend werden we opgehaald bij het hotel, door tante Khien, Liat, zijn vrouw Kioe en zijn zoon Adi. We vertrokken richting Jepara, dat bekend staat om het houtsnijwerk. Omdat wij een meubelfabriek mochten bezoeken in de buurt van Kudung/Jepara, zijn we daarnaartoe gereden. Gelukkig wist Liat het gehucht te liggen, alleen moest hij op het laatst een paar maal de weg vragen.
Maar eerst hebben we nog een bezoek gebracht aan een Chinese tempel, dat op de weg ernaartoe lag.
De timmerfabriek is midden in een kampong gevestigd en er werken ook voornamelijk bewoners van deze kampong. De eigenaar was er niet, maar wel zijn vrouw. Zij heeft ons de fabriek laten zien en wat dingen uitgelegd. Het was heel leuk om eens te zien. Ik vond de fabriek ook behoorlijk groot voor Java. We hebben daar best veel meubels zien staan die onze Kim en Menno ook hebben.
Het was een rondleiding in het Javaans, Engels en Nederlands. Gelukkig was tante Khien er als tolk bij. Ook zien we een man klei met zijn voeten 'kneden', waarna ze in steenvormen te drogen worden gelegd. Hier is de zon de oven. Deze stenen worden voor de verdere bouw van de fabriek gebruikt.
Tante Khien was nog nooit in een dergelijke fabriek geweest (en dat op de leeftijd vTnn 86) en volgens mij heeft zij er ook volop van genoten, net als Liat en zijn gezin. Tante Khien kan er niet over uit wat wij allemaal al gezien hebben in deze twee weken, en nu ook dit nog.
Na afloop zijn we teruggegaan naar Semarang en daar zijn we in een restaurant gaan eten met zijn allen. We eten hier wat af. Of misschien voelt het alleen maar zo omdat het bijna alleen maar warme maaltijden zijn.
Daarna zijn wij afgezet bij ons hotel om wat te rusten. Na ons eerst was opgefrist te hebben, zijn we naar het restaurant beneden gegaan om cappuccino te drinken. We kregen allebei ons eigen potje met cappuccino.
Toen we gisterenavond in ons hotel aankwamen was het gewoon top! De airco doet het goed, als je op de badkamer de kraan opendraait komt er gewoon water uit, en er is zelfs warm water! En een gewone wc, met doorspoelknop en wc-papier. Wat een luxe.
Ook beschikt het hotel over kluisjes, waar ik nu steeds mijn netbook heen breng. Zit allemaal in de prijs van 275.000 Rph (is ongeveer € 22) inbegrepen. En dat geldt ook voor het gebruik van Wifi (internetverbinding).
Zojuist heb ik trouwens opnieuw de digitale versie van de Lonely Planet over Java gekocht, zodat ik hier de komende weken nog plezier van kan beleven. Ook meteen gecheckt of er nog geld op de bank staat en dat is gelukkig het geval. Kunnen we nog even 'doorfeesten'.
Vanavond worden we om 19.00 uur door Liat opgehaald bij het hotel, om uit te gaan eten.
Ik heb mijn nette jurk dus maar even uitgehangen, zodat de kreukels er wat uit kunnen zakken ;-)
Morgenvroeg vertrekken we al bijtijds met de bus naar Yogyakarta, waar we voor twee nachten een hotel hebben geboekt, maar waar we vermoedelijk langer zullen blijven.

• 12 Juni 2011 - 16:10

Els En Toon.:

Wat een super top reis, met "kei" leuke belevenissen. Enjoy, enjoy!!! de rest.

• 13 Juni 2011 - 09:20

Marjan:

Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt. Vooral het "proeven" van het dagelijks leven van verschillende mensen spreekt me aan. Tante Khien is een zus van je moeder, Paul? Deze reis moet je wel "rijk" maken. En door Ingrid's beschrijvingen kunnen we ongemerkt een beetje meereizen...
    Prachtig toch die computer. Geniet ze!

• 13 Juni 2011 - 11:38

Ellen En Wim:

Dat is geen reis meer, maar een avontuur. Geweldig. Wanneer komt de volgende....

• 13 Juni 2011 - 13:47

Marcel:

Echt leuk om de reisverslagen te lezen, het is een hele belevenis om zo een land te bereizen. groetjes Marcel

• 14 Juni 2011 - 10:33

Kim:

Hoi pap en mam,

Mooi verslag weer, en wat grappig om te lezen dat tante Khien zelfs onder de indruk is van jullie avonturen :D. Ik zal meneer Manders mijn ontwerp doormailen, maar hij had juist gezegt dat hij het risico niet wou lopen en dat we zelf iemand opdracht moesten geven. Ach, en anders gewoon pech.

Veel plezier in Yogya, en geniet van het prachtige kleine priegelwerk (bv. de Borobodur) wat ze in het klein maken.

x Kim

• 14 Juni 2011 - 12:41

Werner:

hallo,
    ik begrijp dat het allemaal goed gaat daar.. mooi om te weten.
    leuke verhaaltjes allemaal. lees ze niet allemaal want ik hoor het liever allemaal als jullie terug zijn.
    geniet er nog van...

groetjes,