Bezoek aan weeshuis - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu Bezoek aan weeshuis - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu

Bezoek aan weeshuis

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Paul en Ingrid

29 Juni 2014 | Indonesië, Rantepao

Zondag 29 juni 2014
Vandaag zijn we naar een weeshuis hier in de buurt geweest. In dit hotel verblijven vier of vijf jongeren, die daar een stage-opdracht uitvoeren. Het meisje vertelde dat er vandaag een voetbalwedstrijd georganiseerd werd en wij wilden het gezelschap gaan aanmoedigen. Maar het liep anders. We liepen naar het weeshuis en kwamen voorbij een kleine, protestantse (bleek later) kerk. De tweede mis van die dag was om 09.00 uur begonnen. Het was inmiddels 09.15 uur en wij zijn toen naar binnen gegaan. We wilden achterin gaan zitten, maar nee, we moesten per se naar de lege plekken voorin de kerk. De teksten werden, met uitzondering van de preek, op de muur van de kerk geprojecteerd. Er werd ook gezongen en iedereen zong mee. Dat was echt mooi om te horen. Enig moment kwamen ze voor een collecte en er bleken vier collectezakken voorbij te komen. Paul en ik waren maar op één bedacht, dus we hebben allebei in één zak geld gedaan. We weten nu alleen niet aan welk doel we gedoneerd hebben...
Ook stonden er twee dozen in de kerk waar je nog geld in kon doen: voor (het huis van) de dominee en voor degenen die helpen de kerk te renoveren.
Na afloop schudde iedereen elkaar de hand; wij dus ook. Buiten stond de dominee om ook iedereen een fijne zondag te wensen. Dat deed hij ons ook en hij bedankte ons voor ons bezoek aan zijn kerk. Leuk!
Daarna zijn we naar het weeshuis gelopen. We mochten binnenkomen en hebben kennisgemaakt met de twee leidsters en de kinderen. We hebben gezellig gebabbeld en koffie en thee gedronken. Om 12.00 uur gingen ze eten en wij werden uitgenodigd om met hen te eten. Dat hebben we ook gedaan. Na het eten zijn we met vier kinderen een stukje gaan lopen, naar het huis van de ouders van twee van de kinderen. Deze zijn te arm om de kinderen naar school te laten gaan etc. en daarom zaten hun kinderen ook in het weeshuis. Weer terug zijn we nog even het weeshuis binnen gegaan en uiteindelijk zijn we weer naar het hotel teruggelopen.
Onderweg kwamen we de vrijwilligers van het weeshuis tegen. Het bleek dat we ons vergist hadden met de voetbalwedstrijd. Deze is waarschijnlijk woensdag. Nou, dan gaan wij ze niet meer aanmoedigen...
Inmiddels zitten we in de loungeruimte van het hotel. Alleen daar heb ik toegang tot wifi.
Vanavond wordt in het hotel een groot scherm klaargezet, zodat de voetbalmatch van Nederland vannacht (om 24.00 uur) gekeken kan worden. De mannen verheugen zich er al op. (Gisteren is er namelijk een groep Nederlanders gearriveerd in dit hotel.) Het zal best leuk worden.

• 29 Juni 2014 - 14:03

Marij:

Mooie belevenissen mooi om te lezen. Geniet ervan