bezoek aan tempelcomplex Pura Tirta Empul - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu bezoek aan tempelcomplex Pura Tirta Empul - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu

bezoek aan tempelcomplex Pura Tirta Empul

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Paul en Ingrid

17 Juli 2014 | Indonesië, Sanur

Dinsdag 15 juli 2014
Vanochtend is Paul op weg gegaan om te 'down hill'en'. Hoewel de route voor hem niet zo spectaculair was, heeft hij het wel een hele leuke dag gevonden, vooral vanwege de leuke contacten. In het groepje zat een vrouwelijke arts die in een psychiatrisch ziekenhuis in Melbourne werkte en al pratende kwamen ze erachter dat deze vrouw een tante is van Sasja, waar wij in het weeshuis kennis mee gemaakt hebben. Hoe klein is de wereld...
Gerard heeft een Vespa gehuurd en hierop zijn we naar een ten noorden van Paksiring gelegen tempel gereden: de Pura Tirta Empul. Enkele jaren geleden heeft men een oud-Balinese inscriptie ontcijferd waaruit blijkt dat deze tempel in 962 gesticht is. Op dit tempelcomplex ontspringt de heilige bron. Aan dit water wordt een helende werking toegeschreven. Ook de rivier Pakerisan wordt met dit heilige water gevoed.
Het is een groot tempelcomplex waar die dag ook enkele processies gehouden werden en waar je je die dag ook mocht reinigen met het bronwater. Het is een bijzonder ritueel om te zien.
Op de terugweg zijn we naar Ubud gereden. Daar hebben we wat rondgewandeld in het centrum en hebben we ook wat gegeten. Uiteindelijk zijn we terug naar onze homestay gereden. Toen we terugkwamen van het koffie drinken was ook Paul net terug van het fietsen en zijn we ikatstoffen (handgeweven) gaan kopen, zodat ik thuis weer iets moois voor mezelf kan maken.
Rond 17.30 uur gingen we naar de lederzaak om mijn jas te gaan halen, maar helaas: er was sprake van een vergissing. Zij dachten nog een dag meer te hebben. We hebben verteld dat wij de volgende ochtend al vroeg naar het vliegveld vertrokken en na drie telefoontjes met de kleermaker werd afgesproken dat de jas om 08.00 uur bij het hotel afgeleverd zou worden.
Nog een heerlijke massage ondergaan, daarna voor de laatste keer naar de nachtmarkt van Sanur, voor een heerlijke maaltijd en terug in de homestay alles alvast inpakken.

• 17 Juli 2014 - 09:48

Anouk:

Hoop dat het allemaal goed is gekomen met
    Je jas, ben heel benieuwd! Xx