Familie in Semarang - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu Familie in Semarang - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu

Familie in Semarang

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Paul en Ingrid

23 Juli 2014 | Indonesië, Semarang

Vrijdag 18 juli 2014:
Vanochtend weer gaan zwemmen, daarna ontbijt en na het ontbijt met Paul, Wietske en Tim naar een winkelmall op ongeveer een halve kilometer afstand gelopen. Daar heb ik een leuke shawl voor bij mijn nieuwe jas gekocht. Tussen de middag zijn we gaan lunchen in een chinees restaurant, waar we allerlei kleine hapjes hebben gegeten en chrysantenthee hebben gedronken. 's Middags zijn Paul, Gerard en ik met de taxi naar het huis van Hien gereden, de vrouw van neef Hauw, waar zij ook haar kapperszaak heeft. Hier was het druk, omdat dochter Yvonne met haar man Aron vanuit Australië naar huis gekomen waren. Ook dochter Stefani was er met zoontje Kenzo en dochtertje Kimberley. Zoon Freddy heeft ons teruggebracht naar het hotel.
's Avonds zijn we met zijn allen in de mall gaan eten, waarna neef Jani, zijn vrouw Betty en hun kinderen Fabian en Felicia zich bij ons gezelschap aansluiten en we gezamenlijk nog ergens koffie gaan drinken.

Zaterdag 19 juli 2014:
Eerst zwemmen en daarna ontbijten. Tante Khien wordt vandaag 90 dus we hebben Happy birthday voor haar gezonden. Na het eten zijn we meegegaan naar de kamer van tante Khien en tante Bing, omdat Astuti taart besteld heeft. Samen koffie gedronken en gebak gegeten en even later werd er voor tante een taart ('puding') bezorgd, afkomstig van een goede vriendin van Astuti uit Jakarta. Daar zijn we maar niet meer aan begonnen...
Omdat Toet en Gerry nog boodschappen wilden doen, zouden wij (Wietske en ik) iets met de tantes gaan ondernemen. We zijn de winkelmall ingegaan. Daar werden de beide tantes meteen in een stoel geloodst met de boodschap Gratis! en Wietske en ik allebei in een massagestoel. Terwijl onze rug gemasseerd werd, vertelde twee anderen aan de tantes over het verbeteren van de bloeddoorstroming of zo, maar tante Khien vond het maar een onduidelijk verhaal en stond al snel op met de boodschap dat ze verder wilde. Wij sloten ons bij haar aan en hebben over de etage rond gelopen. Tante Khien wilde graag een ijsje, dus wij zijn ergens gaan zitten om een ijsje te eten.
Eerst hadden we besloten de taart als lunch te nemen, maar doordat we ook al ijs op hadden besloten we niet te lunchen. Toen Wietske en ik net bij de tantes weggingen belde Toet op. Haar boodschap kon ik niet helemaal verstaan, maar ze kwam er al aan gelopen met de boodschap dat ze loempia's meegebracht had, een specialiteit van Semarang. Pfff. Maar de loempia was wel heerlijk!
Paul en Gerard bleken terug te zijn van het sporten, dus zij sloten zich ook bij ons aan. Jan bleef op zijn kamer, omdat Tim moest slapen. Na het eten van de loempia zijn we met zijn vieren (Paul, Gerard, Wietske en ik) gaan winkelen.
's Avonds met zijn allen naar Chinees restaurant Holiday, waar we een maaltijd voorgezet kregen ter gelegenheid van de 90e verjaardag van tante. We waren met 40 à 50 personen: alle familie en enkele goede vriendinnen/vrienden. We hebben weer lekker gegeten en na afloop werden er nog vijf taarten gebracht. De taart van tante Khien was al meegenomen, maar ook nu was er een taart voor tante Khien, en er waren taarten voor tante Bing (die dit jaar 80 wordt), Hien (wordt 55), Gerard (die maandag jarig is) en Wietske (jarig op 31 juli).
Terug in het hotel hebben we afscheid genomen van Toet en Gerry, Wietske, Jan en Tim, en zijn we meteen in bed gerold.

Zondag 20 juli 2014:
Net voor 06.00 uur werd ik wakker en hebben we beneden in de lobby nogmaals afscheid genomen van Toet en Gerry, Wietske, Jan en Tim. Daarna weer naar bed gegaan, maar dan slaap je toch niet meer. Om 07.00 uur weer gaan zwemmen en daarna ontbijt, samen met de tantes.
Toen we bijna klaar waren met het ontbijt kwamen achterneven Freddy en Adi het restaurant binnenlopen. Zij zouden die dag met ons op stap gegaan. De tantes zouden later die ochtend opgehaald worden door neef Liat.
Wij zijn met de auto van neef Jani vertrokken naar Ungaran, waar een bedevaartplaats is voor Maria. We hebben daar in een mooie tuin rondgelopen. Er was een dienst bezig met vrolijk gezang. Wij zijn langs de lijdensweg gelopen en hebben vervolgens bij Maria een kaarsje aangestoken.
Daarna was de dienst afgelopen en werd en nog gezongen en gedanst. Dat was een mooie belevenis. We wilden wat koffie gaan drinken en terwijl we daar zaten kwam nicht Lani met haar man Harry en zoon Donny en diens gezin. Na de koffie weer in de auto op weg naar een gelegenheid waar we vis zouden gaan eten. Maar eerst nog ergens stoppen om nog wat boodschappen te doen. En weer een file. Wat een drukte op de weg! Paul heeft wat kroepoek en pindakoekjes gekocht.
Toen we bij het visrestaurant aan kwamen zat Lani daar al met haar gezin te eten, samen met Stefani en haar gezin, haar (oppas)vriendin en een zwager van Donny.
Omdat ik de hele dag al niet zo lekker was, heb ik maar rustig aan gedaan.
's Avonds zijn we nog even met zijn drieën de winkelmall ingegaan en hebben we nog een kleinigheidje gegeten. Om 21.00 uur lagen we in bed en om 03.00 uur werden Paul en ik voor het eerst wakker. Daarna hebben we nog tot 07.30 uur gedommeld en geslapen.
Ik voel me weer goed vandaag, behalve een flinke verkoudheid.
Toen Paul en ik gingen afrekenen bij de receptie werden we aangesproken door een Indisch-Nederlandse man uit Breda, die nu denk ik stage loopt in dit hotel. Hij vertelde dat bij Gerard een taartje bezorgd was ter gelegenheid van zijn verjaardag en dat we daar dus nog verwacht werden. Dus even taart gegeten bij Gerard en nu mijn verslag bijwerken. Over 20 minuten staat de taxi voor, dus ik ben net op tijd bij met mijn verslag en het kopiëren van de foto's.
Zo meteen dus de reis naar Nederland, waar we morgenvroeg net voor 07.00 uur aankomen.
Fijn om de (klein)kinderen weer te zien!