Verblijf in Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu Verblijf in Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu

Verblijf in Bogor

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Paul en Ingrid

15 Mei 2013 | Indonesië, Bogor

Gisterennacht (dinsdag op woensdag) heerlijk geslapen. We hadden afgesproken dat roomservice om 08.00 uur een Indonesisch ontbijt naar onze kamer zou brengen. Om 06.30 uur was ik net uit bad, werd er aangeklopt: roomservice. Deze kwam ons ontbijt brengen: friet met groentenomelet, een croissantje en een klein soort koffiebroodje. Niet echt Indonesisch, maar dat mocht de pret niet drukken.
Na het ontbijt zijn we met de angkot naar de botanische tuin gegaan en nu hebben we ook het gedeelte gelopen dat we twee jaar geleden nog niet gezien hadden. Enig moment werden we door een man uitgenodigd om te komen kijken naar de orchideeën die gestekt worden. Ook hebben we ditmaal gezien waar kruisverstuivingen van planten en bomen tot stand werden gebracht.
Toen we rond de middag het park uit kwamen zijn we op zoek gegaan naar het toeristeninformatie-centrum en dit hebben we uiteindelijk ook gevonden. We hadden afgesproken om vandaag met een gids een aantal dingen te gaan bekijken.
’s Avonds zijn we uit gaan eten bij een Sundanees restaurant vlakbij het hotel. We werden hartelijk onthaald en van alle recepten werd uitgelegd wat het was en of het pittig was. Uiteindelijk hebben we onze keuze gemaakt, maar natuurlijk weer veel te veel besteld...
Vanochtend hadden we om 07.00 uur ontbijt besteld, ook weer Indonesich. De gids (Bram) en chauffeur (Herman) zouden ons namelijk om 08.30 uur ophalen bij het hotel. Om 07.30 uur was er nog steeds geen ontbijt en toen zijn we bij het buffet achter de receptie gaan eten. Toen we rond 08.15 uur weer bij onze kamer kwamen stond er van alles op de tafel in de ontvangsthal. Pech!
Om 08.30 uur zijn we vertrokken met Bram en Herman. We zijn eerst naar een kampong in Bogor gereden en daar zijn we naar een gongfabriek gegaan. Het duurt blijkbaar vier dagen om een gong te maken. Het was wel een mooi ritueel. Als de gong uit het vuur gehaald en klaargelegd wordt in een soort vorm, dan slaan vijf mannen om de beurt op de gong. Dit gaat in een hoog tempo en dat geeft steeds vijf mooie klanken na elkaar, heel ritmisch. Na een aantal rondes van slaan, wordt de gong weer met een tang gepakt en in het vuur weer opgewarmd. Het was mooi om te zien.
In een andere ruimte werd houdt bewerkt voor de verschillende muziekinstrumenten en de verschillende gongen.
Daarna zouden we naar een kroepoekfabriek gaan, maar we zijn er bij twee geweest en allebei waren ze gesloten wegens vakantie. Wel hebben we van Bram uitleg gekregen over hoe de kroepoek gemaakt wordt.
En toen de bergen ingereden, naar de berg/vulkaan Galak. Daar zijn we naar een hoogte van ongeveer 1.200 meter gereden (de berg is 2.200 meter hoog) en toen zijn we uitgestapt en naar de watervallen gelopen. Daar hebben we wat gedronken en crackers gegeten en toen we terugliepen zouden Paul en ik met onze voeten in een basin gaan zitten met visjes, die je schoon kluiven. Ik ben er met mijn benen ingegaan met mijn ogen dicht, omdat ik het zo eng vond. Het kriebelde ontzettend en ik voelde de visjes happen. Na een paar seconden heb ik mijn voeten uit het basin gehaald. Na een paar minuten heb ik het nog een keer geprobeerd, nu aan de zijkant van het basin in de hoop dat er niet zoveel op me af zouden komen. Maar ze kwamen weer meteen aangehapt... Toen stelde die man voor dat ik mijn handen in het bad zou doen, maar om een lang verhaal kort temaken, ook hier was ik zo klaar mee.
Paul voelde zich na tien minuten veel schoner!
Toen we even later weer in de auto zaten zijn we bij een eetgelegenheid gestopt. Daar hebben we
– op de grond zittend – genoten van heerlijke kipsaté, nasi, ananas, banaan en kroepoek, en warme thee. Dit wordt trouwens meestal gedronken bij het eten.
Na het eten zijn we naar een andere kampung gereden en via een soort trappenstelsel naar een warmwaterbron gelopen. De temperatuur van dit water bedroeg ongeveer 40 graden. We moesten tweemaal over een bamboebruggetje, waarvan eentje toch wel erg smal was en de leuning heel laag. Gelukkig bood Paul me een hand aan, anders was ik denk ik niet overgestoken.
Toen weer de hele klim terug (en dat is niet mijn sterke kant) en daarna weer terug naar het hotel.
Rond vijf uur kwamen we daar aan. Inmiddels hebben we een andere kamer gekregen, die we weer volledig in gebruik hebben genomen. Hoewel de kamer en badkamer heel wat kleiner zijn zitten we hier goed en hebben we ook de beschikking over een eigen binnentuin.

  • 16 Mei 2013 - 07:29

    Fabiola:

    Hoi vakantie gangers. Wat een avonturen zeg. Heerlijk die warmte. Dat missen we hier wel. Maar dat ontbijtje...getver...friet in de ochtend. We beleven de hele reis zo mooi mee. Zouden er ook wel een keer heen willen. En veel gastvrije mensen daar. Leuk trouwens die foto van de familie. Helaas zit jullie reis er alweer voor de helft op. Geniet nog van de laatste dagen daar en dan nog een goede reis naar Australie.
    Liefs van ons.x

  • 16 Mei 2013 - 14:25

    Kim:

    Leuk om weer te lezen. Wij zijn ook bij de botanische tuin en de gongfabriek geweest. We hebben daar ook door de wijk gelopen, ook een mooie ervaring. En we zijn bij een soort tofu fabriekje geweest. Dan word je als vegetarier spontaan weer vleeseter, haha. Fijne dagen nog xxz kin

  • 16 Mei 2013 - 15:30

    (Jan +) Truus:

    HOi Paul en Ingrid,
    Zojuist met terugwerkende kracht (in vogelvlucht) door jullie verslagen gelezen. (Er zijn ook nog mensen die gewoon moeten werken!) Klink allemaal erg goed, ik zou zo willen ruilen. Leuk ook om de verslagen van Paul te lezen! (Jan denkt dat hij dit niet zelf getypt kan hebben, maar gedicteerd heeft aan Ingrid. Ik heb gezegd dat ik absoluut zeker weet dat dat niet het geval zal zijn!)
    Nog heel veel plezier!! we spreken elkaar wel weer.
    groetjes

  • 17 Mei 2013 - 22:12

    Ellen En Wim:

    Dag Paul en Ingrid,

    Dat gaat allemaal erg goed daar bij jullie leuk om te lezen die verhalen. Volgende keer gaan we mee.
    Heel veel plezier en geniet ervan.

    Groetjes Ellen en Wim

  • 17 Mei 2013 - 22:37

    Anouk:

    Lieve pappie en mammie!

    Klinkt allemaal goed daar,
    En ieuwwww mama die visjes echt wel eng!
    Ik denk dat ik dat ook niet durf zeg!

    Jullie zullem idd bijna naar australie gaan, en wat gaat het
    Snel zeg allemaal. Jullie zijn al ruim 2 weken weg.

    Hier gaat alles zn gangetje, ben me mentaal aan het voorbereiden
    Voor 7th sunday ;-) het is alleen al heel de week
    Shit weer dus sturen jullie een beetje zon
    Deze kant op zondag ? :-))

    Geniet er van, en ik ga de volgende keer ook graag mee hihi!

    Fijn weekend xxx <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul en Ingrid

Hoi allemaal, Leuk dat je ons reisverslag wilt volgen. Op deze site zetten wij ons reisverslag van onze reis naar Java. Deze zal zijn van 28 mei tot eind juni. Hartelijke groetjes, Paul en Ingrid

Actief sinds 23 Maart 2011
Verslag gelezen: 499
Totaal aantal bezoekers 34580

Voorgaande reizen:

22 Juni 2014 - 22 Juli 2014

Sulawesi en Java

30 April 2013 - 28 Mei 2013

Java en West-Australie

28 Mei 2011 - 26 Juni 2011

Onze wereldreis naar Java

Landen bezocht: