Verblijf in Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu Verblijf in Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Paul en Ingrid van der Velden - WaarBenJij.nu

Verblijf in Jakarta

Blijf op de hoogte en volg Paul en Ingrid

18 Mei 2013 | Indonesië, Batavia

Vrijdag 17 mei 2013
Vanochtend zaten Paul en ik al rond 06.30 uur aan het ontbijt: Indonesisch.
Om 07.35 uur kwam Bram ons ophalen om ons naar Jakarta te brengen en ons daar een aantal locaties te laten zien. Als eerste zijn we naar Taman mini Indonesië gegaan. Dit is een heel groot terrein, waarin 27 verschillende culturen/provincies van Indonesië uitgebeeld worden, in de vorm van replica’s. Van iedere provincie is te zien hoe hun huizen er uit zien, de klederdrachten bij het trouwen, gereedschappen, inrichting van het huis etc. Omdat het teveel is om in een dag te zien, en we nog meer op het programma hadden, hebben we een beperkt aantal provincies bekeken, namelijk: Sumatra, Papua en Nieuw-Guinea en Sulawesi. Ook zijn Paul en ik de vogeltuin in geweest. Daar hadden ze hele grote vogelkooien (zo’n 35 meter hoog), met allerlei vogels en bomen en planten. Dat was de moeite waard.
Daarna zijn we naar de haven Tanjun Priok geweest, waar we alleen in de vertrekhal geweest zijn en je de boten achter het gaaswerk van het gebouw kon zijn. Verder is er daar in de haven vooral veel containervervoer. Omdat het etenstijd was zijn we in Jakarta een hapje gaan eten; het werd een rijsttafel. Na het eten zijn we naar Taman Fatahillah gereden. Dit is een plein met drie musea. We zijn in een museum geweest dat in de VOC-tijd gebouwd is. Je ziet in het gebouw ook wel de Nederlandse bouwstijl terug, en ook in een aantal aanwezige voorwerpen is de verwijzing naar Nederland te vinden. Aan datzelfde plein was ook het wayangmuseum. Omdat we nog tijd genoeg hadden zijn we daar ook in geweest. Dat vond ik zeker de moeite waard. Zoveel verschillende poppen en kledij. Ook zijn in het gebouw van het wayangmuseum een aantal Nederlandes begraven, in een ver verleden.
Daarna zijn we naar Sunda Kelapa gereden; dit is de oude haven. Daar lagen veel schepen (schoeners) aangemeerd om lading in te laden of om reparaties uit te voeren. Toen we er weer vandaan reden zagen we de Menara syahbandar, oftewel de vuur-/wachttoren die destijds door Nederlanders gemaakt is, en daarnaast een gebouw uit het VOC-tijdperk en dat destijds een graanpakhuis voor kaneel, kruidnagel etc. is geweest.
Onderweg naar de oude haven kwamen we langs de Hoenderpassarbrug. Daar heb ik een paar foto’s van gemaakt. Deze brug is door Nederlands gebouwd. Het is een ophaalbrug. De rivier waar de brug over gaat, ligt voor met vuil. Het blijkt dat deze rivier vorige maand flink overstroomd is. Dat had ik wel in de krant gelezen, maar nu zie je waarover het gaat.
Als laatste had Bram een bezoek een Medan Merdeka voorgesteld. Dit is het onafhankelijkheidsplan, waar het nationaal monument en ook het historisch museum gehuisvest is. We kwamen midden in de spits terecht en ondertussen had ik wel genoeg gezien. Omdat Paul diezelfde mening had, hebben we voorgesteld dat Bram ons naar het hotel zou brengen.
En dat heeft hij gedaan. Nu zitten we in favehotel Pasar Baru (nieuwe markt), een hotel dat volgens mij ook nog vrij nieuw is. Het ziet er mooi uit. We hebben een leuke kamer en nette badkamer. Het enige dat ontbreekt is een kast, maar we hebben wel haakjes om kleren op te hangen, dus we redden het wel de komende twee dagen.
Zometeen ga ik proberen om in te checken voor de reis zondag naar Perth in Australië.

Zaterdag 18 mei 2013
Het online inchecken is helaas niet gelukt, dus dat doe ik morgen dan wel op het vliegveld.
Vanochtend zijn we – na van een heerlijke nachtrust en daarna ontbijt genoten te hebben – naar de Pasar Baru gegaan, op zoek naar stof. Na drie uur zijn we weer teruggelopen naar het hotel, met de nodige aankopen (stoffen, wielrenshirts en fietshandschoenen). Onderweg hebben we bij een kraampje wat lekkere snacks gegeten en bij een ander kraampje hadden we wat vruchtensap gedronken. In onze kamer hebben we een tijdje uitgerust, want wat wordt je moe van die warmte, en later zijn we weer een stuk gaan wandelen. We zijn naar het Merdekaplein gewandeld. Dit is het onafhankelijkheidsplein. We bleken te laat te zijn om het plein op te gaan, maar goed, nu hebben we het toch wel kunnen bekijken. Toen maar weer terug gelopen naar het hotel, met vlakbij het hotel een tussenstop voor een lekkere maaltijd. Ik was doodop. Inmiddels is het 20.00 uur, nog even wat lezen en dan slapen.
Morgenavond vertrekken we naar Perth in Australië, waar we samen met tante Bing naar toe gaan en gaan logeren bij Gerry en Toet (nicht van Paul).
Maar voordat we vertrekken laten we ons in onze hotelkamer een verfrissende massage ondergaan, wat we ons daarbij ook voor mogen stellen...

• 19 Mei 2013 - 19:03

José:

Hoi Ingrid en Paul ,

Wat maken jullie toch veel mee en wat zien jullie veel, ondertussen zijn jullie al op weg naar Australië wat toch weer heel anders zal zijn als wat jullie tot nu toe gezien hebben ik ben weer benieuwd naar jullie verhalen veel plezier.

groetjes José

• 21 Mei 2013 - 13:56

Nancy Princen:

Dag Ingrid en Paul,
    Leuk om telkens jullie verslagen te lezen. Eerlijk gezegd ben ik elke ochtend benieuwd of er een verslag van jullie inzit!!
    Heel veel plezier in Australië!
    Groetjes,
    Nancy